Droom uitgekomen: zwemmen met walvishaaien - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu Droom uitgekomen: zwemmen met walvishaaien - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Droom uitgekomen: zwemmen met walvishaaien

Door: stijnenilse

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Ilse

18 Oktober 2011 | Mozambique, Maputo

Lieve allemaal,

Bedankt voor de berichtjes! We zijn inmiddels in Mozambique. Nog even spannend of we daar ooit aan zouden komen, ten eerste omdat de diesel bijna op was en er in heel Malawi geen nieuwe te krijgen was. Met rustig rijden en geen gas geven zodra we bergafwaarts reden, hebben we dat probleem overwonnen. Maar bij de grens bleek het opnieuw spannend. Zeven van ons (wij incluis) hadden nog geen visum. De chief in command himself moest er aan te pas komen en gilde tegen ons dat we het land zo snel mogelijk weer moesten verlaten. Na dit machtsvertoon werden we een voor een zijn kamertje ingeroepen voor opnieuw een staaltje machtsvertoon. Mooi rechtop zitten voor de foto en daarna vingerafdrukken afgeven. En uiteraard afrekenen.Meer dan we hadden verwacht, dus dat zal wel wekelijks aangepast worden. Enfin, twee uur later mochten we alsnog het land in.

Net als Zambia en Malawi is Mozambique erg arm. Malawi is er het ergst aan toe met een gemiddeld maandinkomen van 20 USD per hoofd van de bevolking. In Mozambique is dat ongeveer 30, maar de economie van het land groeit wel erg hard. Dat zie je duidelijk aan de kust, maar absoluut nog niet in het binnenland. We hebben al veel waterpompen gezien waar gretig gebruik van wordt gemaakt, dus gelukkig een zeer positief resultaat van ontwikkelingshulp. Naast leem of hout om huisjes mee te bouwen, is ook het fenomeen bakstenen tot de drie landen doorgedrongen. Het land is bezaaid met 'steenovens', een hoop ongebakken stenen die met behulp van houtvuur eronder worden afgebakken. Overal worden enthousiast gebouwen geplaatst, maar zeker niet altijd afgebouwd.

We hebben er meer dan 3500 km met de truck opzitten, waarvan per rijdag gemiddeld 450 kilometer wordt afgelegd. Vanwege de soms slechte wegen kan dat zo 11 uur (incl stops) duren. In Mozambique zijn de wegen overigens tot nu toe erg goed. We hebben overigens al wat te stellen gehad met de truck: pech (opgelost door een garagemannetje dat vanuit het niets leek te komen), vastzitten in de modder (gered door een grote tractor uit de Big Construction 5), lekke band (held Stijn heeft geholpen de band te verwisselen) en het af en toe aanduwen om de motor aan de praat te krijgen.

In Vilanculos aan de kust zijn we per dhow, een traditionele zeilboot, naar een mooi eiland gevaren om daar te gaan snorkelen. Op de terugweg opnieuw spanning door het naderende onweer. Een zeilboot op open zee is dan niet de meest prettige plek om te zijn.

Vandaag in Tofo is Ilse's droom uitgekomen tijdens een ocean safari. Zwemmen met walvishaaien. Deze fantastische giganten zijn de grootste vissen op aarde en kunnen 12 meter lang worden. We hebben er drie gezien, Stijn vanaf de boot, Ilse van dichterbij in het water. Geweldige ervaring. Daarnaast ook een grote Manta Ray gezien, helaas al weg toen Ilse in het water sprong. Vanwege de woelige zee heeft zowat iedereen op de boot wat visvoer afgegeven, inclusief Ilse. Maar dat mocht de pret niet drukken, althans voor ons....

Morgen laatste stop in Mozambique, daarna wacht de Big 5 op ons in het Krugerpark.

Veel liefs van ons

• 18 Oktober 2011 - 19:01

Elly Hage:

Klinkt weer geweldig!
    Hier gelukkig ook alles goed. Vanmiddag hebben we hier ook onweer gehad, maar dat was niet zo spannend.
    Veel plezier!

• 18 Oktober 2011 - 19:43

Daphne:

Hey Ilse en Stijn,

Ziet er natuurlijk weer fantastisch uit allemaal! Verheug me nu al op dat fotoboek. Tegek dat je met die walvishaai in het water hebt gelegen. Jij liever dan ik ;-).
    Geniet nog even van de laatste dagen en tot volgende week!

• 18 Oktober 2011 - 22:32

Sonja:

Dat klinkt wel heel erg spannend zwemmen met walvishaaien. Ik vond varen tussen walvissen die onder ons bootje doorzwommen al erg opwindend. Geniet lekker en ik zie uit naar jullie foto's.

• 19 Oktober 2011 - 12:34

Carolientje:

Wow! heb even door de foto's gekeken vanachter mijn bureau op mijn werk (grrrr...) echt super mooi! Vooral die waterval!!!

Disfrutar!

xxx Carolina

• 19 Oktober 2011 - 13:05

Paul Postema:

Ha Stijn, Ilse, wat een ervaringen! En de nieuwe Nikon bevalt goed, zo te zien! Enjoy it to the max, hier slaat de herfst inmiddels ongenadig toe. Salut!

• 19 Oktober 2011 - 16:36

Mirjam:

Fijn om te horen dat jullie zo genieten!
    Kom beiden heelhuids thuis.

• 21 Oktober 2011 - 00:03

Celine:

Lieve Stijn en Ilse!
    Wat een spannende avonturen! We genieten van de foto's en verhalen! Heel veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag!

• 22 Oktober 2011 - 09:42

Arno:

Wat zijn jullie toch een mooi stel avonturiers. Geniet er nog van!