Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Vilnius

Door: Stijn en Ilse

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Ilse

12 Mei 2010 | Litouwen, Vilnius

Hallo allemaal,

We zitten inmiddels in Riga, maar nog even kort een verslagje van Vilnius, onze eerste kennismaking met de Baltische Staten. Vilnius is een mooi overzichtelijk stadje. Litouwen heeft een aantal onmiskenbare Oostblok kenmerken: kleurloze mensen, die angstaanjagend weinig glimlachen, troosteloze flatgebouwen aan de rand van het centrum en ondefinieerbaar eten. Maar in Vilnius hebben we ook hele mooi panden gezien, leuke restaurantjes en heerlijk eten. Verder een interessant museum ingeweest over de Sovjet/KGB-geschiedenis. Het centrum heb je op zich in 1,5 dag wel gezien, dus we hadden tijd over voor een tripje naar een kasteel buiten Vilnius. Erg indrukwekkend.

Liefs, Stijn en Ilse

• 12 Mei 2010 - 14:49

Niek:

Hier moeten we het doen met 9 graden! Bij het kamperen maandag zelfs 'snachts 2 graden!!
    Mensen hebben ook niet veel te lachen als ze zo in armoede leven. Blijf zelf glimlachen, misschien is het besmettelijk!
    Hoe is het buiten de steden? Mooi voor een trektocht?
    Veel plezier en eet lekker!

• 16 Mei 2010 - 09:24

Daphne:

Toevallig laatst iets gelezen over waarom mensen in de Baltische staten en Rusland weinig of niet lachen:

Russen vinden mensen die te pas en te onpas lachen onbetrouwbaar. In Rusland ziet men lachen niet, zoals wij, als een teken van beleefdheid. In tegendeel: een constante, beleefde glimlach wordt gezien als een teken van onzekerheid en verhult de echte emoties.

Verder zien de locaties op jullie foto's er verrassend fris en opgeruimd uit!