Laatste Baltische Staat - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu Laatste Baltische Staat - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Laatste Baltische Staat

Door: Stijn en Ilse

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Ilse

17 Mei 2010 | Estland, Tallinn

Hello allemaal,

We leven met jullie mee in het koude Nederland... maar hier gaat het nog steeds zeer goed met de temperaturen.

Onderweg naar Tallinn (wat overigens opnieuw zeer voorspoedig ging per Eurolines bus, NS eat your heart out) hebben we leuk wat van het platteland kunnen zien. Heel veel bos, want alle Baltische Staten zijn voor meer dan 40% bedekt met (naald)bossen. En ook veel ooievaars in hun hoge nesten gezien, als volleerde safarigangers, we zitten namelijk midden in de broedtijd. Vanaf de Estse grens begonnen de mensen opeens te lachen (we dachten eerst nog doordat wij de toiletjuf (eerste Estse die we tegenkwamen) per ongeluk 7x teveel hadden betaald, maar later bleek het een vrolijk volkje. Grappig Daphne, dat jij net over dit niet-lachen fenomeen had gelezen, maar de Esten blijken dus niet zo wantrouwig. Komt op ons meteen een stuk vriendelijker over. De mensen zien er overigens ook een stuk welvarender uit dan in Letland en Litouwen. Tallinn ook trouwens. Ze zijn hier ook helemaal klaar voor de euro, die binnenkort ingevoerd gaat worden.

Nog even een kleine nuancering bij onze mededeling over de toegeslagen crisis, dat geldt volgens ons niet voor een aantal branches: Porsche Cayennes en Lexus, naaldhakken en ICT. We hebben nog nooit zoveel wifi en waanzinnig snel internet gehad. Waar het uploaden van foto's in Afrika op z'n zachtst gezegd een uitdagende bezigheid is, staat hier alles in no-time online.

Het middeleeuwse stadscentrum van Tallinn is prachtig! Veel toeristen ook, maar gelukkig weinig last gehad van de gevreesde Engelse stag parties (volgens onze reisgids zo'n 25.000 per maand!!). Wel veel stripclubs gezien, dus daar zullen ze zich wel hebben opgehouden.

Omdat we meer dan genoeg tijd in Tallinn hadden, hebben we een dagtrip naar Helsinki gemaakt, 1,5 uur varen. Handig daar weer even de euro te hebben. Daardoor hadden we echter wel meteen door dat het een laaiend dure stad is, hetgeen ons echter niet heeft kunnen weerhouden van een aantal uren shoppen in het leuke Design District.

Zo, nu lekker vroeg naar bed, want morgenochtend vertrekt om 6 uur de bus naar St. Petersburg! De verwachting is ook daar 24 graden en zon ;-). Hopelijk kunnen we die zaterdag mee terug nemen naar Nederland.

Liefs, Stijn en Ilse

• 17 Mei 2010 - 19:27

Dick:

ICT klopt. Is Estland beroemd om. Is ook de thuisbasis van Skype. Veel plezier in Petersburg. Zaterdag terug? Moet IJsland wel meewerken. Vandaag is Schiphol nog een paar uren dicht geweest.

• 17 Mei 2010 - 20:18

Floor: