Tropisch stormachtig - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu Tropisch stormachtig - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Tropisch stormachtig

Door: stijnenilse

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Ilse

03 November 2010 | Costa Rica, Monteverde

Hello iedereen,

Hartstikke bedankt voor de leuke berichtjes!

Na een zonnig begin is het weer in Costa Rica vanwege een tropische storm omgeslagen in regen, regen en nog eens regen. Beetje jammer, maar tussen de buien door hebben we gelukkig nog veel kunnen doen en zien. Zo hebben we in Totuguero een oude vulkaan beklommen om van het uitzicht over de zee en het kanalenstelsel te genieten. Hier kregen we te maken met onze eerste fikse regenbui, dus met modderstromen en al weer naar beneden geploeterd. Onderweg veel kleine (grootte van een vingerkootje) rode kikkertjes gezien met blauwe pootjes.

De volgende dag per boot (enige vervoermiddel in Tortuguero) en verder per bus naar La Fortuna gereisd, waar we de actiefste vulkaan van Costa Rica hebben gezien. Nou ja, gezien, hooguit een half uur in drie dagen. De rest van de tijd was de vulkaan onzichtbaar in de wolken verstopt. Maar dan wel gezien vanuit onze privé jacuzzi op de veranda van ons waanzinnig luxe huisje. Helaas is er de afgelopen weken geen lava meer uit de vulkaan gestroomd, want dat spektakel kun je hier regelmatig aanschouwen. De vulkaan zorgt ook voor warmwaterbronnen, waar we heerlijk in gerelaxed hebben.

Tegen de grens van Nicaragua ligt het nationale park Cano Negro, een waterrijk gebied met veel vogelsoorten en andere dieren. Vanuit La Fortuna hebben we een dagtocht hierheen gemaakt, erg mooi.

Inmiddels zijn we ook in de nevelwouden van Monteverde geweest. Tijdens een wandeling met een gids hebben we een quetzal gezien, volgens vogelaars bekend als een van de mooiste vogels ter wereld. Het mannetje (die we ook gezien hebben) is rood met groen en heeft naast een staart ook een aantal hele lane groene sierveren. Apart toch dat in het dierenrijk vooral de mannetjes zich uitsloven om er prachtig uit te zien. In tegenstelling tot de (Nederlandse) mens.

In de omgeving van Monteverde wordt ook veel koffie verbouwd, dus we zijn op koffietour geweest. Erg interessante rondleiding gehad op twee biologische fair trade plantages van koffieboeren die in een cooperatie werken.

Ook in Monteverde hebben we weer in een leuke lodge geslapen, met prachtig uitzicht (tussen de buien door) over de vallei. 's Ochtends werden we gewekt door kapucijnapen en een agouti (neusbeer) die vanuit de boomtoppen om bananen vroegen. De apen op een ietwat agressieve manier (met ontblote tanden).

Morgen (op Stijns verjaardag) vliegen we met een klein NatureAir toestel naar Drake Bay, waar we o.a. het Corcovado Park ingaan, een van de meest ongerepte gebieden van Costa Rica. We hebben nog geen idee wat we daar gaan aantreffen, want een gebied er vlakbij is compleet overstroomd. Hopelijk klaart het de komende dagen op!

De bevolking van Costa Rica staat bekend als de gelukkigste ter wereld. Mensen die we tegenkomen zijn ook stuk voor stuk vriendelijk en lachen veel. Zou het komen omdat dit het enige land ter wereld is zonder leger? Dat werd in 1948 afgeschaft en al het bespaarde geld is vervolgens in de gezondheidzorg en onderwijs geinvesteerd. Met als gevolg dat beide voorzieningen uitstekend zijn. Misschien een leermoment voor onze nieuwe regering?

Pura vida,
Stijn en Ilse

• 03 November 2010 - 22:52

Niek & Rianne:

Allemaal prachtig! We genieten met jullie mee, maar dat is niet genoeg: zelf gaan zien!!
    Maar het belangrijkste voor vandaag 4-11 is natuurlijk: hoera, hoera Stijn is jarig. Heel hartelijk gefeliciteerd! Mag ik je cadeautje zelf komen brengen?
    Ach ja, voorlopig doen wij het door via jullie ogen naar dat prachtige land te kijken. Fijne dag! Salute!

• 04 November 2010 - 08:02

Mies En Kim:

Gefeliciteerd met je verjaardag Stijn!
    Veel plezier nog en tot snel
    XXXX

• 04 November 2010 - 08:06

Mirjam:

Lief jarig Jobje en Ilse,
    Jammer dat die prachtige groene natuur zo veel water nodig heeft.Hopelijk heeft jullie trip van vandaag daar niet te veel onder te lijden en wordt het een feestelijke(verjaar)dag! Mirjam

• 04 November 2010 - 08:12

Brouwersgracht 238:

Stijn, namens allen hier: gefeliciteerd met je verjaardag! Wij dansen op dit moment de anti-regen dans voor jullie, laten we hopen dat helpt. Veel plezier daar nog!

• 04 November 2010 - 08:33

Gerrie:

Oooooh, dat kikkertje alleen al is de regen wel waard.

• 04 November 2010 - 08:57

Mirjam En Fred:

Sorry,ik was Fred vergeten.Ook namens Fred natuurlijk een heel leuke verjaardag gewenst!

• 04 November 2010 - 09:15

Ruud:

De natuur heeft bepaald dat mannen er mooier uit zien. Vrouwtjes proberen het. Get your fact right girl!
    Het gaat overigens niet op voor Ocky, na z'n brommer incident :-)

• 04 November 2010 - 09:15

Paul:

Ha Stijn en Ilse,

Dat ziet er allemaal fraai uit! Stijn: van harte, mede namens de collegae... Het stormt hier ook, zij het op bescheiden schaal.

Enjoy! En hartelijke groet, Paul

• 04 November 2010 - 09:23

Elmo En Eva:

Hee, namens ons gefeliciteerd met je verjaardag! Nog een fijne laatste week vakantie.

Groetjes Elmo (waar alles goed mee gaat) en Eva

• 04 November 2010 - 10:08

Kim En Jesper:

Van harte gefeliciteerd, Stijn! Wat een heerlijke reis, genietse! x

• 04 November 2010 - 10:43

Coen:

Hoi Ilse & Stijn,

Allereerst: gefeliciteerd Stijn! Bijzondere feestlocatie wel. Mooie foto's zeg, vooral die kolibrie (toch?)! Klinkt allemaal weer erg jaloersmakend. Neem maar een pakje biokoffie mee voor me, gewoon smokkelen... of hebben ze wel een douane? :) Nog een mooie tijd daar!

Liefs
    Coen

• 04 November 2010 - 13:24

José:

Geweldige plek om jarig te zijn. Gefeliciteerd!!!
    Leuk verhaal en prachtige foto's!!
    Liefs, X

• 04 November 2010 - 18:30

Nielz:

Wauw, super mooi allemaal en leuke verhalen!

Stijn, proficiat!!

• 06 November 2010 - 08:17

Paul:

Stijninho, gefeliciteerd!!! Vet, die foto van die kolibri! Enne, coole kikkers zijn weer eens wat anders dan koele kikkers ;-) Ik onderneem overigens wel pogingen om mezelf uit te sloven. Jammer dat het resultaat niet opgemerkt wordt, mevrouw Hage ;-)

• 06 November 2010 - 13:35

Arno:

Mooie verhalen en foto's weer. Stijn, proficiat nog met je verjaardag. Taart wel helemaal opgegeten toch? ;-)

Ilske, vogels moet je niet met mensen vergelijken. Da's zoiets als appels met peren....

Schril contrast; maar Valencia was ook top. Thanks nog voor 100% boekje.

Geniet er nog van samen!

Gr.
    Arno

• 09 November 2010 - 18:58

Celine, Jeroen,m&n:

Heee, hoe smaakt de gallo pinto? Oh, ik krijg trek!!! En de heerlijkste verse fruitsalades...mmmm
    Leuke foto van ´the chicken of the trees`!
    Stijn, nog van harte!
    Lieverds, geniet!

• 11 November 2010 - 07:58

Elke:

hallo daar. heerlijk om zo'n verhaaltje te lezen, krijg meteen zin om weer een trip te boeken!! Geniet ervan (maar dat lukt heel goed zo te lezen haha).

groetjes...