Relaxen - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu Relaxen - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Relaxen

Door: Stijn en Ilse

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Ilse

07 Oktober 2009 | Indonesië, Bali

Swastiastu? (Hoe gaat het?)

Na een heerlijk verblijf in Noord-Bali, Pemuteran, zijn we nu al een aantal dagen in Ubud. Vanuit Pemuteran, waar we in een prachtig resort zaten, hebben we uitstapjes gemaakt naar de mangroves en Pulau Menjangan, waar we hebben gesnorkeld (Jeroen, bedankt voor de tip!). De snorkeldoop voor Stijn was meteen een groot succes, veel mooi koraal en vissen gezien. En, helemaal geweldig, twee schildpadden die onder ons door het water vlogen.

Vanuit het noorden zijn we naar Ubud verhuisd, de culturele hoofdstad van Bali. En tevens zeer toeristisch, even wennen dus. Hier hebben we de afgelopen dagen lekker relaxed aangedaan, beetje rondgehangen in het stadje en vertroeteld worden in een spa. Verder wel een dag op pad geweest met een leuke privé-chauffeur naar het oosten van Bali waar we een paar grote tempels en paleizen hebben bezocht. Onderweg nog wat ceremonies gezien, erg bijzonder. Vooral de hysterie rond een crematieceremonie was zeer interessant. Een stier (denk carnaval-creatie) die door een man of 30 steeds onder luid gejuich de lucht in wordt gegooid etc. De stier staat symbool voor het transport naar het nirvana (hemel). Overigens betekent een dergelijke ceremonie niet dat de overledene dan ook die dag wordt gecremeerd, dat kan al jaren daaraan vooraf zijn gegaan. Deze ceremonie wordt pas gehouden op het moment dat er genoeg geld voor verzameld is.

Je struikelt hier overigens bijna over de ceremonies, want blijkbaar zijn voor de hindoes veel aangelegenheden reden voor een offerfeest aan de goden. Er wordt ook voor elke maand bepaald welke dag goed is voor een bruiloft, de fundering van een huis (Floor, we zoeken het even voor je op!), het castreren van dieren, het oogsten, je kan het zo gek niet bedenken.

Morgen vliegen we naar het eiland Flores, waarvandaan we een 3-daagse boottocht naar Komodo en Rinca, waar de komodovaranen wonen, gaan maken. Op de vlucht na, heel veel zin in!

Liefs en tot over een paar dagen,
Stijn en Ilse

• 07 Oktober 2009 - 13:57

Nielz:

Coole foto's, zeg!! Lijkt alsof jullie het aardig naar jullie zin hebben, mooi zo! Geniet er nog even van...

Liefs, Nielz.

• 07 Oktober 2009 - 14:23

José:

Geweldige foto's!
    Geniet lekker verder.
    x

• 07 Oktober 2009 - 16:00

Sonja:

Wat hebben jullie een goede camera en een goed fototoog, echt schitterende foto's. Bij deze laatste serie komen de plekken me erg bekend voor. Wij hebben ook zo genoten van Bali. Haal de laatste dagen er nog even alles uit wat er in zit! Wij vertrekken over goed 2 weken naar Vietnam dus voor die tijd zullen we jullie niet nog zien of spreken maar daarna hopen we jullie verdere foto's en verhalen te zien en te horen.Geniet!!!
    Groetjes Sonja en Peter

• 07 Oktober 2009 - 16:04

Andrea:

Prachtige foto's! Echt heerlijk om naar de kijken!

Geniet er nog van.

xAndrea

• 08 Oktober 2009 - 06:42

Gerard En Helmy:

Snorkel en kom boven! Benieuwd hoe hoe ritje op de reuze varaan zal zijn. Pas je op?
    Ga door met genieten.
    Liefs
    G&H

• 08 Oktober 2009 - 08:53

Jeroen:

Super dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Krijg echt heimwee naar het eiland bij het zien van de mooie foto's.
    Veel plezier nog!

X

• 09 Oktober 2009 - 17:14

Mirjam:

Weer thuis gekomen na een prachtige reis door Iran heb ik met plezier jullie foto's en reisverslagen gelezen.
    Geniet maar lekker!

• 14 Oktober 2009 - 17:07

Niek & Rianne:

De laatste dagen tropenzon en warme nachten voor jullie weer de nachtvorst tegemoet gaan!
    Die varanen zullen wel wat Juresic Park associaties oproepen. Wel erg pre-historisch! We zijn benieuwd naar de verhalen!
    In ieder geval zit Elmo al ongedurig op jullie te wachten.
    Liefs

• 14 Oktober 2009 - 18:19

Celine, Jeroen En Mi:

Hoi!!!!Wat een geweldige reis! Enjoy!
    XXX