Paradijselijk Phu Quoc en Saigon on Bikes - Reisverslag uit Ladang Lothian, Maleisië van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu Paradijselijk Phu Quoc en Saigon on Bikes - Reisverslag uit Ladang Lothian, Maleisië van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Paradijselijk Phu Quoc en Saigon on Bikes

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Ilse

08 Februari 2014 | Maleisië, Ladang Lothian

Dat wordt de komende tijd veel Vietnamees eten om onze nieuwe kookkunsten, die we tijdens een leuke en vooral lekkere cursus hebben geleerd, te oefenen. Wie durft het aan? We hebben in de aanbieding: in bananenblad gegrilde witvis met een heerlijke saus, traditionele pho (Vietnamese soep) met biefstuk, Vietnamese curry, een vegetarische auberginestoofpot en kipfilet met citroengras. Allemaal even lekker, al zeggen we het zelf.

Kermisklant
Zoals al eerder uitgelegd is het hele land wekenlang in de ban van Tet. Dus ook nog de eerste avond van het nieuwe jaar, die we in Hoi An doorbrachten. We kwamen er achter dat de herrie die we al dagen hoorden bij een soort kermis of eigenlijk meer een evenemententerrein hoorde, vol met kleine standjes voor (gok)spelletjes en een groot podium. Geheel in lijn met eerdere ervaringen houden ze ook hier van zoveel mogelijk volume en dus beschikte elke standhouder over een microfoon om boven zijn of haar buurman uit te kunnen komen. Stijn hebben ze ermee kunnen overtuigen om zich in het spelgedruis te werpen en na vier verschillende spellen was onze held twee blikjes frisdrank rijker, tot groot plezier van de toeschouwers die minder succesvol waren.

Saigon
En toen waren we in Saigon/Ho Chi Minh. Druk, drukker, drukst. En alles gesloten vanwege Tet. Heerlijk gegeten in de enige tent die wel open was. En naar het War Remnants Museum geweest. Zoals elk museum in Vietnam met oude Amerikaanse tanks en helikopters voor de deur ter verwelkoming. En verder is dit museum opgebouwd met zoveel mogelijk gruwelijke foto's en feiten (onder voorbehoud) van oorlogsmisdaden van de agressor (zoals consequent aangeduid) Amerika en de marionettenregering van Zuid-Vietnam. Denk aan uitgemoorde dorpjes, achter tanks voortgesleepte lijken van Vietcong, de gevolgen van het ontbladeringsmiddel agent orange en ga zo maar door. Vreselijk en lange tijd geen honger meer gehad.

Paradijs
Na de hel van het museum zijn we gelukkig snel in de hemel terecht gekomen. Het eiland Phu Quoc voor de kust van Cambodja. In ons eco-resort Mango Bay zijn we neergestreken en eigenlijk dagenlang niet meer overeind gekomen. Vier dagen gerelaxt en niets meer gedaan dan lekker eten en drinken, aan het strand liggen, lezen (elk drie boeken) en om de dag een massage voor de nodige afwisseling. Echt genoten dus. Hadden we best nog een paar dagen langer kunnen volhouden.

Saigon on Bikes
Maar helaas komt er een eind aan onze fantastische vakantie en zijn we weer terug in Saigon. De stad komt weer langzaam op gang na Tet. Bedrijven zijn weer open, tenminste als ze een gunstige (lucky) dag hebben gevonden om in het nieuwe jaar te beginnen. Heel ingewikkeld allemaal, je moet overal rekening mee houden om geluk af te dwingen in deze cultuur. Om onze Vietnamese voertuigen collectie compleet te maken, zijn we vandaag nog op de scooter gestapt voor een Saigon on Bikes food tour. Samen met onze leuke gidsen hebben we ons tussen de 6 miljoen (!!) andere scooters in deze stad gewaagd. Hartstikke leuk om onderdeel uit te maken van een chaotische, maar over het algemeen wonderbaarlijk goed functionerende verkeerssituatie. Op zoek naar leuke streetfood tentjes. We zijn meegenomen naar vijf verschillende plekken en hebben heerlijke, typisch Vietnamese gerechten gegeten.

Onder de in deze omstandigheden toch ietwat vreemde klanken van ABBA's Happy New Year, wat uiteraard keihard uit een pand schalde, hebben we afscheid genomen van Saigon en daarmee van Vietnam. Maar niet voor altijd, want we willen zeker nog een keer terug. Wat een geweldig mooi land!

Liefs van Stijn en Ilse

• 08 Februari 2014 - 16:38

Mirjam:

Lieve lekkerbekjes,
    Ik ben heel benieuwd naar jullie culinaire vorderingen.
    Maar nu wens ik jullie eerst maar een goede terugreis.
    knuffel!Mirjam

• 08 Februari 2014 - 16:51

Sonja:

Ik laat me graag verwennen door jullie heerlijke Vietnamese kookkunst.
    Wij roepen ook steeds dat we terug willen, het is echt eeneiig en bijzonder leuk land.
    Goede vlucht naar huis gewenst, liefs P en S

• 08 Februari 2014 - 17:10

Niek Jaspers:

Kunnen we al reserveren? Graag de hele kaart!
    Dat wordt thuis weer aftrainen. Ilse wat dacht je van een baan bij het Vietnamees verkeersburo?
    Goede thuisreis. We zijn benieuwd naar alle verhalen en foto's.

• 08 Februari 2014 - 19:02

Henk En Lyda:

Hoi Stijn en Ilse

We hebben genoten van jullie verslag en foto's

Gr. Henk en Lyda