Hanoi en de bergen van Sapa - Reisverslag uit Lo Sủi Tổng, Vietnam van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu Hanoi en de bergen van Sapa - Reisverslag uit Lo Sủi Tổng, Vietnam van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Hanoi en de bergen van Sapa

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Ilse

21 Januari 2014 | Vietnam, Lo Sủi Tổng

Hallo allemaal,

Vietnam is fantastisch tot nu toe. Het voelt alsof we hier al weken zijn, de stress van werk, lekkage incl. niet communicerende bovenburen is gelukkig bijna verdwenen. In de paar dagen dat we hier nu daadwerkelijk zijn, hebben we al veel gezien en gedaan. Na een 18-uur durende reis gestart in Hanoi, waar we onszelf direct hebben getrakteerd op een heerlijke massage.

Hanoi
Door een bezoek aan het mausoleum van Ho Chi Minh (ome Ho voor intimi) en de manier waarop we daarbij in strakke lijnen werden gecommandeerd, hebben we kennis gemaakt met de communistische inslag van het land, erg interessant. Verder merk je daar overigens niet zoveel van. De tempel van de literatuur (Confusius) was ook de moeite waard, net als Hanoi Hilton (gevangenis uit de tijd van de Franse bezetting en later gebruikt voor Amerikaanse krijgsgevangenen waaronder McCain. Het museum is een sterk staaltje propaganda), een rondrit per fietstaxi en wandeling door de drukke winkelstraten. Bij dat laatste was het oversteken nog even een uitdaging vanwege de combinatie van jetlag en miljoenen brommers die voorbij scheuren zonder enige intentie tot stoppen. Zebrapad of niet. Maar na een paar keer gewoon op goed geluk de overtocht wagen, word je hierin steeds bedrevener.

Sapa
Na Hanoi zijn we per nachttrein nara het noorden afgereisd, om precies te zijn naar Lao Cai, op de grens met China. Toevallig (of niet?) deelden we de coupe met een stel waarvan de man een 74-jarige uit Hongkong afkomstige kung fu master bleek te zijn. Vanaf zijn 9e zestig jaar lang elke dag om 3 uur opgestaan voor een aantal uren kung fu training en na het werk weer. Bruce Lee was een vriend van hem. Stijn gaat dus na de vakantie nog iets harder trainen ;-). We waren de trein nog niet uit of we waren alweer op weg naar de Bac ha markt, een zondagsmarkt waar vele bergvolkeren op af komen voor hun boodschappen en sociale contacten. De een nog mooier gekleed dan de ander. De vrouwen wel te verstaan. Op de enorme markt is een levendige handel in alles wat je kunt bedenken. We hebben ons kunnen inhouden en geen levende buffel of varken gekocht, alleen maar foto's gemaakt. Na de markt richting Sapa, een toeristische basis voor allerlei bergtochten. Niet gek, want het ligt in een prachtige omgeving met rijstvelden op de berghellingen tussen de kleine dorpjes met hun kleurrijke bewoners. Van de 54 minderheidsgroeperingen in Vietnam leven er zes in de omgeving van Sapa. Gisteren hebben we dan ook 5 uur gewandeld in deze omgeving. Althans dat denken we, maar we konden door het slechte weer amper 50 meter vooruit kijken. Op zich ook wel bijzonder, want het gaf een mystiek effect. Het is hier sowieso zelden zonnig.

Homestay
De koude en natte tocht ging door bergdorpjes op weg naar onze homestay waar we de nacht zouden doorbrengen. We verheugden ons (nou ja, Stijn in iets mindere mate) op een gezellig huisje waar we in dezelfde ruimte als de familie en hun beestenboel rond een vuurtje op de grond zouden slapen rond een vuurtje. Dat laatste klopte, we sliepen op een matras op de grond. Maar verder bleek onze homestay het grootste huis uit het dorp te zijn, gloednieuw en met een tweede verdieping voor de gasten. De familie (waarvan slechts een persoon thuis was, de rest al vertrokken naar overige familie ter voorbereiding van het Tet feest (Vietnamees nieuwjaar)) woont trouwens wel in een ruimte samen met hun beestenboel, bestaande uit een schattige puppy en een kat. En, kwamen wij om 3.30 uur achter, hanen in de tuin die urenlang hun gehele oeuvre ten gehore brachten. Landelijk, dat wel. Overigens waarderen we bij thuiskomst de centrale verwarming weer, is hier absoluut niet vanzelfsprekend. Dus dat rond een vuurtje zitten in de woonruimte klopte ook, maar op de gastenverdieping was het gewoon rond het vriespunt. Tegen elkaar aankruipen onder de dekens dus, lekker knus. Al met al een leuke ervaring en vanmorgen ook nog beloond met een strak blauwe lucht. Een hele andere wandeltocht vandaag dus. Straks op de nachttrein terug naar Hanoi waarvandaan we meteen doorgaan naar Halong Bay voor een 3-daagse boottocht.

Liefs, Stijn en Ilse

• 21 Januari 2014 - 10:36

Gerrie:

Haha, ome Ho! Lag ie er nog mooi bij? Veel plezier in Halong Bay!

• 21 Januari 2014 - 10:40

Niels:

Klinkt er mooi, ben uiteraard ook erg benieuwd naar de foto's. Geniet er lekker van!

• 21 Januari 2014 - 10:51

José:

Oh wat heerlijk om te lezen!!!
    Geniet van Halong Bay!

• 21 Januari 2014 - 17:24

Sonja:

Heerlijk om jullie verhaal te lezen, we genieten weer mee. Niet mee helpen koken op een vuur dat in een gat in de grond van de " keuken" was gemaakt? Bofkonten dat jullie ook een dag blauwe lucht hebben in Sapa. Straks lekker genieten op de boot!

• 21 Januari 2014 - 18:42

Mirjam:

Wat een leuke foto's !
    Nooit geweten dat de mensen zich daar zich zo mooi aankleden voor een bezoekje aan de markt.
    Heel veel plezier en heel veel zon gewenst door
    Mirjam

• 22 Januari 2014 - 08:05

Rosan:

Wauw, schitterende reis weer! Ben benieuwd naar het vervolg... Neem je die Buffel dan wel op de terugreis mee?

• 22 Januari 2014 - 09:18

Niek Jaspers:

Dat wordt weer een fotoboek! En wat voor een! En dan zijn jullie nog maar een paar dagen onderweg. Wat positief om zo'n sfeer verhaal te maken van een druildag in de bergen. Gelukkig zie ik behalve de poncho's ook zon op de foto's. Zo te zien aan de mannen met rode mutsen valt kerstmis laat in Vietnam.
    En hoe smaken de Vietnamese loempia's? Vervolg jullie tocht in volle zon!

• 22 Januari 2014 - 09:36

Bart:

Een leuk verslag met bijpassende foto's. Ik hoop dar het mindere weer in Sapa dat het in Halong Bay wel veel beter is, zodat jullie voluit van jullie boottocht kunnen genieten. Nog heel veel plezier daar!!
    Groetjes...

• 22 Januari 2014 - 10:19

Erna:

Wat een mooi begin van weer een prachtige reis. Nog heel veel plezier!
    X

• 22 Januari 2014 - 10:29

Carolina:

Klinkt heel leuk en interessant allemaal!
    Wel jammer dat jullie die buffel nietgekocht hebben hoor!
    x

• 23 Januari 2014 - 22:15

Hans En Henrica:

Mooie foto's en wat een prachtige mensen!

• 25 Januari 2014 - 10:10

Bob & Laura:

Klinkt fantastisch! Gave foto's ook! Hier alles goed met Elmo en ons. Geniet ervan daar! Liefs