Tussen de rotsen van Halong Bay - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu Tussen de rotsen van Halong Bay - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Stijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Tussen de rotsen van Halong Bay

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Ilse

25 Januari 2014 | Vietnam, Xóm Pho

Lieve familie en vrienden,

We zijn weer in de bewoonde wereld na een geweldige 3-daagse trip door Halong Bay. Ook weer snel internet dus we hebben meteen ook nog wat extra foto's aan het vorige verslag over Sapa toegevoegd.

Unesco werelderfgoed
Vanaf Hanoi rijd je in drie uur naar Halong Bay. Een mooie tocht langs rijstvelden en door levendige dorpjes en steden. Leuk om het dagelijkse Vietnamese leven aan je voorbij te zien trekken. Halong Bay is een bijzonder gebied waarin duizenden rotsen uit zee verrijzen. Sinds 1994 staat het op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Helaas betekent dat niet dat het hele gebied goed beschermd wordt, want naast het krankzinnige bouwplan voor de grootste haven van Vietnam mogen in het 'echte' Halong Bay deel tot 600!! boten per dag komen. Gezellig dus met 2000 toeristen op een kluitje. Maar het gebied is groter dan waar deze kudde boten heen gaat en de Indochina Junk organisatie waar wij bij hebben geboekt heeft het alleenrecht op een ander deel. Zij hebben slechts 13 boten (junks) die allemaal een andere koers varen, dus je kunt je wel voorstellen dat dat een heel ander beeld geeft. We zijn Christine dan ook erg dankbaar voor deze supertip!

Bootgenoten
Drie dagen op een zeer luxe boot met vier 2-persoonshutten, de Prince III, samen met een Australisch gezin waarvan de katholieke ouders in de jaren zeventig Vietnam zijn ontvlucht vanwege het communistische regime. Interessant maar ook gruwelijk om over hun ontberingen in die tijd en tijdens de vlucht te horen. Tot 2006 moesten zij bij aankomst op de luchthaven voor een familiebezoek aan Vietnam urenlange intimidatie ondergaan onder het mom van 'landverraders' ondanks het feit dat ze een visum hadden. Na dat jaar vond de vader het genoeg geweest en durfde hij het vanwege de veranderende en opener houding van Vietnam ten opzichte van het buitenland aan dit te weigeren. Maar nog altijd moeten zij bij aankomst ondanks een 100 dollar kostend visum smeergeld betalen aan de dienstdoende douanebeambte om het land in te komen. Bizar. Volgens de vader is het land corrupt tot op het bot en zijn de grote (ook internationale) ondernemingen bijvoorbeeld in handen van de partijleiding. Hij is echter wel optimistisch en ziet duidelijke verbeteringen in het land dat dankzij het toerisme en lossere overheidsteugels economisch voor de wind gaat. Dit hebben wij ook duidelijk kunnen zien aan de hippe kleding, boetieks en bijbehorende Vespa scooters in Hanoi, de vele enorme bedrijventerreinen (o.a. Canon), luxe appartementencomplexen, grote gloednieuwe villa's, uitstekende infrastructuur en andere megalomane bouwprojecten. Zo moesten we een beetje lachen in een klein dorpje onderweg waar een waanzinnig groot plein op communistische wijze wordt aangelegd rondom een belachelijk groot recent geplaatst standbeeld. Waarschijnlijk van de grote leider himself.

Halong Bay
Terug naar de boottocht zelf. Varend op een luxe boot, en veel geluk hebbend met een strakblauwe lucht en 20 graden (zouden we de slechtweervloek dan eindelijk doorbroken hebben?) door een van de mooiste plekken op aarde, is het leven goed. Tel daar nog het goddelijke eten aan boord en later op een privéstrandje bij op, en we waren in het paradijs. De koks hebben echt de sterren van de hemel gekookt voor ons met elke dag een uitgebreid ontbijt, gevolgd door een 8 tot 10-gangen lunch en dito diner! Verse fruitsapjes en flesje wijn erbij, de tour had wat ons betreft nog wel langer mogen duren. Tussen de maaltijden door hebben we nog gekajakt en een drijvend vissersdorp met pareloesterkwekerij bezocht. En door het onverwacht goede winterweer ook lekker op het dek kunnen liggen zonnen en lezen. Al met al een geweldige trip.

Waterpoppentheater
Op de terugweg naar Hanoi was een bezoek aan een klein dorpje inbegrepen voor een waterpoppenvoorstelling. Vietnamese folklore pur sang. Wij voorspellen dat dit ook zo blijft en geen internationale hit gaat worden... Het is een soort natte versie van Jan Klaassen en Katrijn, waarbij de poppenspelers half in het water staan achter een gordijn en daarvandaan onzichtbaar hun poppen (draken, vissen, boeren, danseressen, etc) aansturen. En dat alles op folkloristische Aziatische muziek. Nou houden wij best van veel muzieksoorten, maar deze hoort daar definitief niet bij, wat een gejengel.

Dus snel het busje weer in en door naar Hanoi. Dat idee had de chauffeur ook, die op ongeëvenaard Aziatische wijze probeerde elke seconde tijd te winnen. Elke auto of truck voor ons moest koste wat kost ingehaald worden. Dit plan slaagde aardig, totdat Ilse roet in het eten gooide door toch echt langs de kant te moeten stoppen om van de misselijkheid af te komen. Niet zeeziek geworden op de boot, maar in het busje. En dan is 3,5 uur rijden lang en de aankomst in Hanoi een zegen. Inmiddels weer volledig hersteld en klaar voor de volgende avonturen.

Liefs van Stijn en Ilse

• 25 Januari 2014 - 10:04

Bart:

Weer een mooi verslag!!!! En mooie foto's...blijf genieten!!!

• 25 Januari 2014 - 12:34

Niek:

Wat een heerlijke luxe na de homestay bij de 'locals'. Leuk bootje voor in de gracht!
    Volgens mij zit er morgen voor jullie een heerlijk Vietnamees feestdiner in! Ilse alvast gefeliciteerd!! We komen 26-1 even langs en brengen 'n 'Mestreechter vlaoike' mee.

• 25 Januari 2014 - 15:52

Tamara:

Hai Ils en Stijn,
    Wat een heerlijke verhalen en wat zullen jullie genieten! De foto's spreken voor zich, mooie boottrip hoor!
    Heel veel plezier nog,
    xx Tam

• 25 Januari 2014 - 20:17

Carolina:

Leuk om te lezen weer. Jaloers op het eten!
    xxx

• 26 Januari 2014 - 10:10

Mirjam:

Lieve Ilse,
    Allereerst natuurlijk GEFELICITEERD!!!
    Wat heerlijk om je verjaardag in zo'n mooi land te vieren.
    Tip voor Stijn: kijk niet in die oester voor een parel, maar heb oog voor het pareltje waarmee je nu al een paar jaar je leven deelt.
    Mirjam

• 26 Januari 2014 - 11:02

Rosan:

Wat een geweldige reis en een mooie foto's weer! Kan niet wachten op het vervolg! X

• 26 Januari 2014 - 13:03

Nielz:

PROFICIAT!!!!! Ziet er allemaal erg mooi uit!!